Donald Trump és a közösségi média

A közelmúltban Donald Trumpot, az Amerikai Egyesült Államok leköszönő elnökét letiltotta a Twitter, a Facebook és több közösségi oldal. Mit jelent ez számunkra, online marketing szakembereknek és mit jelent a felhasználóknak?

Donald Trump munkásságát illetően és a washingtoni eseményekben nem szeretnénk állást foglalni, de a kitiltás kapcsán felmerült néhány kérdés, ami igencsak érdekes és aktuális lehet online marketing szempontból.

A Facebook és Twitter kitiltásban sokan a szólásszabadság megnyirbálását látják és jogosan merülhet fel a kérdés, hogy bármit megtehetnek ezek a cégek és minden további nélkül felfüggeszthetik bárkinek a fiókját?

Aki még nem találkozott ezzel a problémával, azoknak mondom, hogy egy fiók elvesztésében nem az a legnagyobb probléma, hogy a tartalmak vesznek el, hanem az, hogy az ott felépített követők is eltűnnek. Márpedig elkötelezett követőket megszerezni és megtartani, nagyon komoly feladat, ami nem csak időt, de pénzt is jelent.

Vizsgáljuk meg a fiókfelfüggesztést több szempontból!

Joga van-e egy közösségi média szolgáltatónak törölni az Amerikai Egyesült Államok még hatalomban lévő elnökének a fiókját?

Nos, jogilag igen, hiszen ezek a vállalatok magán kézben vannak, így eldönthetik, hogy kit engednek be a szolgáltatásba és milyen tartalmak jelenhetnek meg az ő felületein.

Saját jogon dönthetnek úgy, hogy az adott tartalom a működési szabályzattal ellentétes, valamint a szerződési feltételeinek nem felel meg, így azokat törölheti.

Jó ez így, vagy sem? Feltehetjük a kérdést, de sokat nem tehetünk ellene, így van és kész!

Nemrég a lengyel kormány próbálkozott egy olyan javaslattal, hogy azokat a tartalmakat ne törölhessék a cégek, ami nem ütközik az adott ország törvényeibe. Meglátjuk!

Ezek ellenére azt kell, hogy mondjam, mi online marketingesek örülünk annak, hogy jelen vannak ezek a felületek, minden önkényességükkel együtt. A közösségi média felületek lehetőséget adnak arra, hogy kapcsolatot tartsunk az ismerőseinkkel és az ügyfeleinkkel. Jelentősen nőttek a lehetőségeink arra, hogy megmutassuk magunkat, bemutassuk az értékeinket és szabadságot adnak a kreativitásnak és annak, hogy megkülönböztessük magunkat a versenytársainktól. Ha mérlegre tesszük az előnyeit és a hátrányait, egyértelműen az előnyök serpenyő süllyedését tapasztalhatjuk.

Véglegesen átalakul a piac?

Ha Trumpnak felfüggesztik a Facebook és Twitter fiókját, ezáltal nem tudja megszólítani a társadalmat, felmerül több súlyos kérdés:

  • Mire valók a hagyományos médiumok?
  • Milyen szerepe van az emberek tájékoztatásában a televíziónak és az írott, vagy internetes sajtónak?
  • Esetleg az emberek már nem ezekből a médiumokból tájékozódnak?
  • Elfogyott a bizalom a hagyományos médiumokkal szemben?

Az egyik olvasatban számunkra ez a folyamat azt jelenti, hogy az online eszközök és kommunikációs csatornák  már olyan dominánsak, hogy kiszorították a hagyományos médiumokat. Így senki nem teheti meg, hogy ne legyen jelen professzionálisan ezeken a felületeken.

Aki komolyan gondolja a céges kommunikációt, annak ki kell találnia, milyen formában, milyen platformokon tud olyan színvonalon jelen lenni, amivel megkülönbözteti magát a konkurenciájától. Természetesen a tudatos és eredményes jelenléthez átgondolt, jól megfogalmazott stratégiára van szükség. A meghatározott stratégia alapján kell elkészíteni a tartalmakat. Megfelelően előkészített stratégia nélkül nem lesz hatékony a marketing.

Mit üzen számunkra az, ha az USA még hatalmon lévő elnökét letiltja a Facebook?

Az a tény, hogy Donald Trump az Amerikai Egyesült Államok jelenlegi elnökét egyszerűen le lehet tiltani az összes közösségi médiából, azt üzeni  számunkra, hogy amennyiben vele meg lehetett tenni, akkor bárkivel meg lehet tenni.

Valószínűleg mindenki hallott már olyan oldalról, amit törölt a Facebook, vagy a YouTube. Elég egy kellően kitartó konkurencia, egy igazában végletekig hívő magánszemély és kitartó munkával el lehet érni, hogy töröljék a cég csatornáját. Tudjuk, hogy ebben az esetben nem csak a tartalom, hanem azok a követők tűnnek el, amit több év alatt építettünk fel.

Ezért azt mondjuk, nem teheti meg senki, hogy csak egy platformra koncentrál, hiszen bármikor vele is megtörténhet az, hogy törlik az oldalát. Tudomásul kell venni, hogy ezek a fiókok nem a mi tulajdonunk.  Ezeket csak használjuk, olyan feltételekkel, amelyekkel a mi rendelkezésünkre bocsátották. A helyzetet nehezíti, hogy az esetek túlnyomó részében nincs semmilyen jogorvoslatra lehetőségünk, az üzemeltető céggel szemben. A közösségi média felületeken nagyon fontos a jelenlét, de nem szabad csak egy csatornára összpontosítani az összes energiánkat.

„Az a megoldás, hogy több felületen is jelen kell lenni egyszerre és a honlapunkra is kell koncentrálni!”

Még mindig nagyon fontos eleme a kommunikációnknak a SAJÁT honlapunk.  A saját honlapunk valóban a miénk, mi határozzuk meg, hogy mi jelenjen meg rajta, valamint  még mindig a legsokoldalúbban tudjuk kialakítani, módosítani, aktualizálni.

Összefoglalva:

  • legyünk ott a közösségi médiában, természetesen abban amelyik a legrelevánsabb számunkra és amelyiken keresztül a leghatékonyabban tudunk kommunikálni az ügyfeleinkkel,
  • ne felejtsük el, hogy ezeket a felületeket csak használjuk és nem a miénk,
  • próbáljunk meg úgy jelen lenni, hogy ne tiltsanak le, kerüljük a problémás tartalmakat,
  • cégként viszonylag ritkán futunk bele komoly csapdákba,
  • használjuk a honlapunkat, mert az a sajátunk! 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük