3 tipp, hogyan úszhatod meg a GDPR rendeletet!

A GDPR rendelet türelmi idejének hamarosan vége, egy gyorsvonat sebességével robog felénk és nem tudunk elugrani előle. Aki már foglalkozott a kérdéssel tudja, hogy fenemód nehéz megfelelni az előírásoknak és vannak olyan részei, amelyek nem is teljesen világosak egyenlőre. Ezért összeszedtük azokat a technikákat és ötleteket, amellyel ki lehet bújni a rendelet alól.

A következő ötletek nem minősülnek jogi tanácsoknak! Igazából azon gondolkodtunk el, hogy milyen technikákat lehet alkalmazni annak érdekében, hogy lehetőség szerint, ne essünk a GDPR rendelettel hatálya alá.

Az e17 Online Marketing Lab elsősorban kis és közepes vállalatoknak és alapítványoknak nyújt támogatást a hatékony online jelenlétükben, ezért az ilyen típusú szervezetek szemszögéből gondoltuk át a folyamatokat. Azokra az esetekre fókuszáltunk, amelyekben ki lehet váltani a felesleges adatgyűjtést, valamilyen egyéb technikával.

 

1. Ne kezelj adatot!

Az adatvédelmi törvény azokra vonatkozik, akik adatot kezelnek, így ha nem kezelsz adatot, mentesülsz a hatálya alól. Jó, de mindenki kezel adatokat, nem lehet megúszni a szabályozást! Igaz, de amennyiben lehetséges és a tevékenységedet nem befolyásolja drasztikusan, akkor kerüld el az adatgyűjtést.

Vedd ki a kapcsolati űrlapot az oldaladból!

Minden olyan esetben, amikor a kapcsolati űrlapot kizárólag arra használod, hogy az érdeklődők ajánlatot kérjenek, kiválthatod azzal, hogy megkéred, küldjenek inkább emailt. A kapcsolati űrlapon minimálisan elkéred a nevét és az email címét, ez a pár adat is számtalan kellemetlen adminisztrációval jár. Az esetek többségében az emberek nem is szívesen használják az oldalon elhelyezett űrlapot, én is inkább felhívom telefonon a céget és egyeztetek egy személyes találkozót, vagy ha konkrét kérdésem van, írok egy emailt. Sokszor ott pihen az oldalon egy árva űrlap ártatlanul, senki nem használja, de ha jön az ellenőrzés, fel kell mutatni a dokumentumokat, adatkezelési szabályzatot, valamint az adatkezelő felelősége, hogy ezek a tárolt adatok helyesek legyenek. Minek? Felesleges!

A kapcsolati oldalon legyen ott a telefonszám és az email cím, illetve az elérhetőségek! Ha speciális a szolgáltatás szerepeljenek a kérdések, amelyekre választ várunk az ajánlatkérő e-mailban. Ha nem készül a bejövő levelekből lista és nem használod a továbbiakban a címeket egyéb célra, nem tekinthető adatkezelésnek.

Természetesen vannak helyzetek, amikor nem lehet kikerülni, hogy bekérjük az ügyfél adatait, ilyen például a regisztráció egy eseményre. Ekkor kötelező adatkezelési nyilatkozatot készíteni, nem lehet megúszni!

Figyelem! Az adatok bekérése során figyelembe kell venni egy fontos új szabályozást, az adattakarékosság elvét.

GDPR II. fejezet 5.cikk (A személyes adatok kezelésére vonatkozó elvek), C bekezdésben szereplő „adattakarékosság” elvét kimondja, hogy „az adatkezelés céljai szempontjából megfelelőek és relevánsak kell, hogy legyenek, és a szükségesre kell korlátozódniuk”. Így a továbbiakban nagyon meg kell fontolni, hogy milyen mélységekig ásunk le a magánszemélyek adataiban, mert tilos több adatot bekérni és tárolni, mint amennyi feltétlenül szükséges az adott folyamathoz. Persze lehet azon elmélkedni, hogy melyek a legfontosabb adatok, de ezt mindenki maga dönti el, vagy a hatóság.

Szeretném ismételten megjegyezni, hogy a GDPR törvény alapvetően egy pozitív kezdeményezés. Annak ellenére mondom ezt, hogy ránk online marketing szakemberekre ró ki plusz terheket, mégis az embereket védi, az adataikat, hogy ne meneteljünk együtt egy Orwelli világ felé. Tény, hogy ezek után át kell tervezni az online marketing folyamatokat, de ez nem baj, ez a szép ebben a szakmában folyamatosan változik, legalább nem unalmas.

 

2. Ne küldj hírlevelet!

Amennyiben nem kimondottan a direct marketing céged szakterülete, hanem olyan vagy mint mi, vagy az ügyfeleink többsége, akik előállítanak egy terméket, vagy egy szolgálatatást értékesítenek online marketing ezközökkel, kiválthatod a hírlevelet. Nem szeretném minősíteni a hírlevelet, mert bizonyos területeken kimondottan hasznos lehet, mi is használjuk. Vannak célcsoportok és témák, amelyeket a hírlevéllel lehet a leghatékonyabban megszólítani, de ha nem túl nagyszámú a listád és a nyitási arány sem magas elhagyhatod.

Tereld át az érdeklődőidet egy Facebook csoportba!

Amennyiben jelen vagy a Facebookon és követed a változásokat, tudsz róla, hogy nemrégiben bevezette a legnagyobb közösségi média oldal a Facebook Zéró-t. A változásokról előző írásunkban olvashatsz. A szabályról röviden annyit, hogy a céges oldalak esetében, az eddig is igen alacsony organikus eléréseket tovább csökkentette a Facebook, természetesen kizárólag a felhasználók érdekében, mondván őket az elsősorban az ismerősök bejegyzései érdeklik és nem a céges megjelenések. (Mondjuk, akkor miért kedvelte az oldalt, na mindegy!) Tehát az egyik logikus lépés, hogy a céges oldalak hirdetnek.  A másik, hogy csoportokban kommunikálnak a hasonló érdeklődésű felhasználókkal. Az utóbbit komolyan támogatja is a rendszer.

Azokat az információkat, amelyeket a hírlevélben küldenénk el, azokat kirakjuk a csoportba, ott interaktív a kommunikáció és lehetőség van a komolyabban megvitatni a kérdéseket. Munka ezzel is van nem kevés, ha jól akarjuk csinálni talán több is, mint a hírlevéllel, de aki szeret folyamatosan jelen lenni és kommunikálni annak nem okoz problémát. Hangsúlyozzuk nem minden esetben használható megoldás, de vannak olyan témák, amelyek szeretik ezt a megoldást.

Amikor a Facebookról, vagy más közösségi médiáról van szó, fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy az ott működtetett oldal nem a te tulajdonod, bármikor dönthet a szolgáltató úgy, hogy lekapcsolja, szünetelteti, módosítja. Ezért nem szabad kizárólag egy platformra szűkíteni az online kommunikációt. Mérlegelni kell azt is, hogy kinek mennyi ideje és energiája van a csoporttal foglalkozni. Egy közösséggel folyamatosan törődni kell nem elég egyszer megnyitni, felügyelni és moderálni kell, különben elvadul, mint egy kert.

 

3. Nézd át az elavult, nem használt/kikapcsolt oldalaidat, aloldalaidat!

Gondold át, hogy nincsenek-e nem használt lapok, landing oldalak, amelyek egy régebbi, már nem aktuális projektből maradtak vissza. Lehetnek ilyenek és ezek időzített bombaként ketyegnek a feledés homályában. A folyamatok felmérése során találtunk mi is néhány félbehagyott oldalt, amibe már bekerültek a kapcsolati űrlapok. Sajnos az ilyeneket sem kíméli a rendelet, ha a mi nevünkön vannak, mi felelünk érte jogilag.